Czy zdarzyło Ci się zwracać do kogoś z komunikatem, czy też prośbą, po czym okazywało się, że zupełnie się nie zrozumieliście? Zauważyłeś/aś,  że ten sam komunikat dla jednych okazuje się oschły, wręcz apodyktyczny, a dla innych jest zupełnie normalny, zwyczajny, jasny?

Komunikacja to podstawa każdej relacji, zarówno w zespole pracowników, ale także w relacji z pacjentami.
Jest to niezwykle ważny aspekt szczególnie, gdy chcemy budować trwałe relacje.

Wielokrotnie pewnie słyszeliście o kolorach osobowości, a także o tym, jak ich poznanie wpływa na sposób komunikowania. Bycie zielonym, czerwonym, niebieskim, czy żółtym mówi nam o tym, jak myślimy, działamy i jak konstruujemy komunikaty.

Zgłębiając temat związany ze sposobami komunikacji, natknęłam się na Style Myślenia i Działania (wg metody FRIS). Zaciekawiona tematem postanowiłam odkryć, o co chodzi z tymi. Okazało się, że totalnie mnie to wciągnęło, do tego stopnia, że aktualnie jestem certyfikowaną trenerką FRIS! Ale do sedna… 😊

 

O tym, że dobrze zbudowany zespół ułatwia prowadzenie firmy, wiemy nie od dziś. Jak zatem pracować, żeby współpracować? Jak się komunikować? Jaki Styl Myślenia i Działania mam ja, a jaki osoba, do której chce dotrzeć?

I tu z pomocą przychodzą wspomniane style, czyli FRIS®. FRIS to nowe narzędzie diagnostyczno – rozwojowe, które pokazuje jak wykorzystać nasze naturalne predyspozycje w pracy, ale również w rozwoju osobistym. Powstał na podstawie polskich badań i jest dostosowany do polskich realiów, co tym bardziej przekonało mnie do tego, by poznać tę metodę.

FRIS to narzędzie, które pozwala zrozumieć, jak poszczególni członkowie zespołu myślą i działają. Pracując na co dzień w różnorodnym zespole, zarządzając pracą innych ludzi, taka wiedza jest kluczowa, szczególnie, gdy chcemy stworzyć naprawdę zgraną drużynę.
Co się okazało, FRIS pomaga na dwóch płaszczyznach – samopoznania i budowania zbilansowanego i świadomego zespołu.
Co najważniejsze nie ocenia osobowości, ale nasze działanie i myślenie.

 

Brzmi fajnie?

Zrozumieć swój własny zespół? Trudne zadanie. Większość ludzi, która próbuje zmierzyć się z tym tematem, ma dwa problemy:

  1. Nie są do końca przekonani, czy dobrze interpretują swojego współpracownika.
  2. Gdy już określą jednostkę, nie do końca wiedzą, jaką odpowiednią rolę przypisać jej w całym zespole.

Fris pozwala odkryć nie tylko jednostkę – jak myśli i działa, ale także, jak ta jednostka wpasowuje się w cały zespół. To właśnie jest cały potencjał tego narzędzia. Daje pozytywne rezultaty w pracy z różnymi grupami pracowników, bo poznajemy role poszczególnych osób w procesach biznesowych. A funkcjonowanie placówki medycznej to nic innego jak pewien proces biznesowy.

I tu pojawia się słowo klucz. Budujemy zgrany zespół, by wspierał nasze działania biznesowe.
Trzeba czasami poruszyć strunę, by odnaleźć drogę do efektywnej współpracy.

Warto się przekonać. Nasz zespół już został „przebadany” 😊 Wiemy, jakie mamy style działania i style myślenia.

 

Co nam to dało i dlaczego rekomendujemy, aby się „przebadać”?

Poznanie stylu myślenia i działania swoich współpracowników pomogło nam budować prawidłowe komunikaty. Doskonale wiemy, jak przekazać informację do partnera, zawodnika, badacza, a jak do wizjonera. Nie chodzi tylko o samo nadanie komunikatu, ale przede wszystkim o jego odbiór. Jeśli wiesz, jak przekazać wiadomość do swojego odbiorcy, biorąc pod uwagę jego styl myślenia i działania, to po pierwsze trafisz z doborem słów, a po drugie zostaniesz dobrze odebrany i zrozumiany. To zdecydowanie ułatwia komunikację, ale także skraca wiele procesów i omija szerokim łukiem nieporozumienia i konflikty.

Druga istotna korzyść to rozpoznanie, kto najlepiej czuje się w konkretnych zadaniach w Twoim zespole. Dla przykładu – pani X okazuje się, że doskonale czuje się w rozmowach z pacjentami, a Pani Y woli wypełniać tabelki, a do tej pory robiły odwrotnie. Biorąc pod uwagę naturalne predyspozycje członków zespołu, jesteśmy w stanie rozdysponować zadania tak, żeby czuć się w nich dobrze. To idealne rozwiązanie, by robić to, co się lubi, czuć się dobrze w swoich zadaniach. Taka niewymuszona rola, dopasowana do nas na pewno wyjdzie na plus nie tylko pracownikom, ale również będzie profitem dla całego biznesu. Pomijając fakt, że zmniejsza to ryzyko stresu, a nawet wypalenia zawodowego.

Poza tym zdobyta wiedza na temat tego, jak ludzie działają i myślą, pozwala nam sprawnie odkryć, kto jest po drugiej stronie, jaki jest nasz rozmówca. To doskonałe narzędzie do pracy z pacjentami. Dzięki poznaniu stylów FRISA, ułatwiamy sobie komunikację z pacjentem. Nie tylko w rejestracji, ale również jako opiekunowie pacjenta, czy sami lekarze. Obsługa naszych pacjentów wskakuje na zupełnie inny poziom, bo wiemy, jak się z nimi komunikować, jak im przekazać informacje, żeby poczuli się naprawdę dobrze obsłużeni. To wiedza na wagę złota, szczególnie w dzisiejszych czasach, gdzie proces obsługi jest bardzo istotny z perspektywy pacjenta.

Nie pozostaje mi nic innego, jak napisać, że poznanie Stylu Myślenia i Działania swojego oraz osób ze swojego zespołu to milowy krok w skutecznym budowaniu zespołu. To wyzwanie, które warto podjąć, wiedza, z którą warto się zmierzyć. I chętnie Ci w tym pomogę. :)

Do przeczytania.